27. april 2015

komma,rablen , sprogets make,up

Jeg havde en kaotisk samtale med nogen. Vi kommunikerede kommunikabilitet. Det har jeg lige lært af G. Agamben, som siger han har det fra W. Benjamin, at man gør, at sprogbrugere gør, at kommunikation gør. Vi sagde hvad der var muligt at sige (tænke). Og dermed vel også muligt at forstå.
- Hvis jeg altså har forstået det rigtigt, hvilket jeg absolut betvivler, men hermed har kommunikeret. (Hvad?)

Vi snakkede bl.a. (og bla) om kommaer, dem her ,,,

Jeg synes personligt at det er mærkeligt, nærmest sjovt, nærmest helt skørt, at nogen i Dansk Sprognævn, vist formanden, nu vil indføre et nyt system ("frit komma"? "nyt nordisk komma"?) som skal sameksistere med gammelt grammatisk komma. Altså det som alle journalisterne piner os med hver dag, hakker os igennem med. 
(Jeg bruger det også en del til at klæde mig ud som journalist). 

Vi skal altså have to alternative systemer, igen! - I lighed med nu hvor der vist nok er et system PLUS nogle regelstyrede undtagelser eller regler om frie valg. Men kan man have to alternative regler, to modsigende love, skulle vi så også have to Grundlove? Ja, må,ske.

Jeg mener: altså ET system og derudover frihed (mulighed, kommunikabilitet), det ville jeg kunne forstå. Men TO systemer ... det er da sygt. Helt sygt sygt.

Nå, men så kom vi også til tale om andre slags tegnsætning. På dette område har politiske partier, eller disses sloganister og plakatsmede, jo været ret ... "kreative" (her må jeg distancere mig lidt med gåseøjne) de senere år. Hvem skulle have forventet dét, jeg troede det var digterdomæne. Først var der. De radikale. Med deres. Punktummer. Nu kom så de
Kons
erva
tive
Jaja
Men så sagde én i samtalen, han hedder Holger, at vi da skulle begynde at sætte kom,maer inde i ord,ene hvis vi lige,som hav,de lys,t
Ja hvor,for ik,ke?

For ligegyldigt hvordan vi end bruger sprogets make-up, som digteren Johannes L. Madsen har kaldt tegnsætnings-tegnene, så kommunikerer vi jo stadig kommunikabilitet! Vi bruger sprogets make-up på en ny måde.

Og det er da (hoved)sagen.

Ikke sandt,






fra Johannes L. Madsen samlede

G. Agamben-citat: "Vi kan kun kommunikere gennem det, der i os selv så vel som i de andre er forblevet mulighed, og enhver kommunikation er (som Benjamin havde set det for sprogets vedkommende) ikke kommunikation af noget fælles, men af en kommunikabilitet." Midler uden mål s. 30-31.

1 kommentar:

  1. en mere saglig diskussion af kommaregler kan man fx finde her:
    https://www.facebook.com/groups/Modersmaal/

    SvarSlet