24. august 2013

Farveblind i Virginia



Postkort fra USA #4

Hvor er de sorte? Afroamerikanerne.

Nej, det spørgsmål kan jeg vel ikke stille. Jeg har allerede fået at vide af min kæreste, at jeg ikke skal gå og snakke om ”race” på gaden. 

Som der står i et digt i et tidsskrift, der ligger på træverandaen i vores venners hus:

Don’t speak of race. The record’s scratched. I don’t recall. I never knew. 
Anyone who’d tell you is dead. And: No one would tell you. 
(Tess Taylor)

Jeg går ud fra, at digteren tænker på fortiden, på amerikanernes ”Vergangenheitsbewältigung” – dealing with the past  eller mangel på samme. På slaveriet her i Syden. På Borgerkrigen, der blandt andet blev tabt her i Richmond, Virginia, Sydstats-konføderationens hovedstad, der er omgivet af historiske slagmarker og forvitrede kirkegårde. 
Eller den nærmere fortid. Fx at ægteskab mellem ”hvide” og ”farvede” var forbudt og blev straffet i Virginia indtil 1967. 

Men hvad med nutiden? Hvor er afroamerikanerne? I hvert fald ikke her i villakvarteret, ikke blandt de mennesker jeg møder, ikke i butikkerne, på de barer og restauranter, hvor jeg kommer.

Hvis hudfarve er ligemeget, hvorfor så den ensfarvethed, den adskilthed? Would anyone tell me? 

*

Læs 3 andre postkort fra USA her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar